Forum Ratownictwo Medyczne - Prywatna Strona Ratownika Medycznego Strona Główna Ratownictwo Medyczne - Prywatna Strona Ratownika Medycznego
Ratownictwo medyczne - techniki, standardy ratownicze, sprzęt, Ratownik Medyczny - sytuacja prawna, obowiązki, uprawnienia
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projekt: Państwowe Ratownictwo Medyczne - maj 2006

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ratownictwo Medyczne - Prywatna Strona Ratownika Medycznego Strona Główna -> Ratownictwo Medyczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr
Administrator



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zachodniopomorskie

PostWysłany: Pią 12:44, 26 Maj 2006    Temat postu: Projekt: Państwowe Ratownictwo Medyczne - maj 2006

PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROJEKT USTAWY O PAŃSTWOWYM RATOWNICTWIE MEDYCZNYM. PROJEKT POWSTAŁY PO ZAKOŃCZENIU PRAC KOMISJI UZGODNIENIOWEJ KTÓRA ODBYŁA SIĘ W MAJU 2006 ROKU W WARSZAWIE. W PRACACH NAD USTAWĄ WYRAŹNE STANOWISKO ZAJĘLI PRZEDSTAWICIELE [link widoczny dla zalogowanych].
ZAZNACZAM, ŻE JEST TO WERSJA ROBOCZA PROJEKTU.

JEŻELI KOMISJA SEJMOWA ZAAKCEPTUJE PROJEKT BYĆ MOŻE TAK WŁAŚNIE BĘDZIE WYGLĄDAŁA USTAWA O PRM.




Projekt, dnia 2006-04-28
Ustawa
z dnia ………………2006 r.
o Państwowym ratownictwie medycznym1)

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1. W celu zapewnienia sprawnej i efektywnej realizacji zadań państwa polegających na zapewnieniu pomocy każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, tworzy się system Państwowe Ratownictwo Medyczne, będący systemem organizacyjnym polegającym na zwartej i skoordynowanej gotowości ludzi, zasobów i jednostek organizacyjnych uruchamianych w trybie pilnym, zwany dalej „systemem”,
2. Z systemem współpracują zawodowe i społeczne organizacje ratownicze realizujące zadania systemu poprzez udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.


Art. 2. 1. Ustawa określa zasady organizacji, funkcjonowania i finansowania systemu oraz zasady zapewnienia edukacji z zakresu pierwszej pomocy.
2. System składa się , w szczególności z:
1) organów administracji rządowej właściwych w zakresie ratownictwa medycznego oraz Narodowego Funduszu Zdrowia;
2);
3) jednostek systemu, o których mowa w art. 30, , jednostek organizacyjnych pogotowia ratunkowego, lotniczego pogotowia ratunkowego (ZPRMSPZOZ) ,

Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) medyczne czynności ratunkowe – świadczenie opieki zdrowotnej podejmowane przez jednostkę systemu w warunkach pozaszpitalnych, służące ratowaniu osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego; (lub medyczne czynności ratunkowe - ogół czynności podejmowanych w ramach jednostek systemu, o których mowa w art. 30, przez ratownika medycznego, pielęgniarkę lub lekarza w warunkach pozaszpitalnych, służące ratowaniu osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego)
2) pierwsza pomoc - zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem udostępnionych do powszechnego obrotu wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych;
3) kwalifikowana pierwsza pomoc - czynności ratownicze podejmowane przez ratownika, o którym mowa w ustawie;
4) ratownik – osoba posiadająca uprawnienia zawodowe w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy;
5) ratownik medyczny – osoba posiadające kwalifikacje, o których mowa w ustawie;
6) lekarz systemu – lekarz posiadający tytuł specjalisty lub specjalizujący się w dziedzinie medycyny ratunkowej; lekarz posiadający tytuł specjalisty w dziedzinie: anestezjologii i intensywnej terapii, interny, chirurgii, chirurgii dziecięcej, pediatrii
7) pielęgniarka systemu – pielęgniarka specjalistka lub specjalizująca się w dziedzinach pielęgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej terapii, chirurgii, pediatrii, a posiadająca ukończony kurs kwalifikacyjny z zakresu medycyny ratunkowej, anestezjologii i intensywnej terapii, chirurgii, pediatrii, posiadająca, co najmniej 3 letni staż pracy w oddziałach tych specjalności lub oddziałach pomocy doraźnej, izbach przyjęć, pogotowiu ratunkowym.
10) zespół ratownictwa medycznego – jednostka organizacyjna systemu utworzona w celu podejmowania medycznych czynności ratunkowych w warunkach przedszpitalnych;
11) szpitalny oddział ratunkowy – komórka organizacyjna szpitala w rozumieniu przepisów o zakładach opieki zdrowotnej, stanowiąca jednostkę systemu, utworzona w celu podejmowania procedur medycyny ratunkowej u osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, spełniający kryteria, o których mowa w ustawie;
12) nagłe zagrożenie zdrowotne – stan polegający na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała lub utrata życia, wymagający podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia
13) miejsce zdarzenia - miejsce, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, i obszar, na który rozciągają się jego skutki;
14) podmioty współpracujące z systemem – służby zawodowe i organizacje społeczne, (które zostały wpisane do rejestru), które w swoich zadaniach ustawowych i statutowych mają wpisane działania mające na celu ratowanie zdrowia lub życia w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Ochotniczej Straży Pożarnej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i specjalistyczne organizacje ratownicze, o których mowa w art. 55 ust 1 i 2 ustawy z dnia 19 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm. )),
15) dysponent jednostki – zakład opieki zdrowotnej, który utworzył jednostkę systemu. (lub w skład którego wchodzi jednostka systemu)

Art. 5. Każdy, będąc świadkiem zdarzenia powodującego stan nagłego zagrożenia zdrowotnego, niezależnie od obowiązku udzielenia pierwszej pomocy, ma w miarę posiadanych możliwości obowiązek, niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do skutecznego powiadomienia o tym medycznych służb ratunkowych. ,

Art. 6. 1. Osoba udzielająca pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz podejmująca medyczne działania ratunkowe korzysta z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, może poświęcić dobra osobiste innej osoby, inne niż życie lub zdrowie, a także dobra majątkowe w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia poszkodowanego.

Art. 7. 1. Osobie, która poniosła szkodę na mieniu powstałą w następstwie udzielania pierwszej pomocy przysługuje roszczenie o naprawienie tej szkody od Skarbu Państwa.
2. Naprawienie szkody, o którym mowa w ust. 1, obejmuje szkodę rzeczywistą.
3. Naprawienie szkody, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, jeżeli szkoda powstała wyłącznie z winy osoby, o której mowa w ust. 1, lub osoby trzeciej, za którą Skarb Państwa nie ponosi odpowiedzialności.
4. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-3 do naprawienia szkody, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Art. 8. 1. Zakład opieki zdrowotnej ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy wykonywaniu medycznych czynności ratunkowych przez osoby wykonujące te czynności w jednostkach systemu, będących jednostkami organizacyjnymi tych zakładów.
2. Zakład opieki zdrowotnej, którego jednostką organizacyjną jest jednostka systemu, ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, o których mowa w ust. 1.
3. Brak ważnej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w ust. 2. jest równoznaczny z wypowiedzeniem umowy o udzielanie świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego. (+wskazanie organu właściwego do kontroli)
4. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii samorządów zawodów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 2, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanego zawodu oraz zakres realizowanych zadań.


Art. 9. 1. Do podstaw programowych na wszystkich poziomach i typach kształcenia w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) wprowadza się edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
2. Zajęcia z edukacji w zakresie pierwszej pomocy są realizowane przez:
1) lekarzy;
2) pielęgniarki;
3) ratowników medycznych,
i w zakresie edukacji przedszkolnej oraz w szkołach podstawowych także nauczycieli.
3. Środki niezbędne na realizację edukacji w zakresie pierwszej pomocy, w tym na wynagrodzenia osób h, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w ramach części oświatowej subwencji j ogólnej organom prowadzącym szkoły.

Art. 10. Ustanawia się dzień 13 października Dniem Ratownictwa Medycznego.

Rozdział 2
Ratownicy medyczni i ratownicy

Art. 11. Zawód ratownika medycznego może wykonywać osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) spełnia następujące wymagania:
a) ukończyła studia wyższe na kierunku ratownictwo medyczne lub
b) ukończyła publiczną szkołę policealną lub niepubliczną szkołę policealną o uprawnieniach szkoły publicznej i posiada dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego “ratownik medyczny” lub
c) posiada dyplom wydany w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za równoważny z dyplomem uzyskiwanym w Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzającym tytuł zawodowy ratownika medycznego lub
d) posiada kwalifikacje do wykonywania zawodu ratownika medycznego nabyte w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż Rzeczypospolita Polska lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, które jest stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych ( Dz. U. Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz. 655, z 2003 r. Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959).

Art. 11A
1.Wykonywanie zawodu ratownika medycznego polega na:
1) zabezpieczeniu osób znajdujących się w miejscu zdarzenia oraz podejmowaniu działań zapobiegających zwiększeniu liczby ofiar i degradacji środowiska
2) dokonywaniu oceny poszkodowanych i podejmowaniu decyzji o wdrożeniu działań ratowniczych w tym medycznych czynności ratunkowych
3) podejmowaniu medycznych czynności ratunkowych w stanach zagrożenia zdrowotnego
4) transportowaniu poszkodowanego
5) komunikowaniu się z poszkodowanym, udzielaniu mu wsparcia w sytuacji powodującej stan zagrożenia zdrowotnego
6) organizowaniu i prowadzeniu szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy
2.Minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia szczegółowy zakres uprawnień zawodowych ratowników medycznych, w tym czynności wykonywanych pod nadzorem lekarza, kierując się zakresem wiedzy i umiejętności nabytych w ramach kształcenia przed i podyplomowego.

Art. 11b Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia zakres czynności, które w ramach medycznych działań ratowniczych ratownik medyczny może podejmować pod bezpośrednim nadzorem lekarza, samodzielnie i pod („pośrednim”??) nadzorem lekarza uwzględniając w szczególności podstawy programowe kształcenia w zawodzie??
Art. 12. 1. Ratownik medyczny ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając aktualny stan wiedzy i praktyki medycznej.


Art. 13. Ratownikiem może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
będąca członkiem lub zatrudniona:
1) w służbach zawodowych i organizacjach społecznych, które w swoich zadaniach ustawowych i statutowych mają wpisane działania mające na celu ratowanie zdrowia lub życia w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
2) w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej,
3) w jednostkach organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
4) specjalistycznych organizacjach ratowniczych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 19 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej,
oraz pełniąca służbę w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
posiadająca ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwanego dalej „kursem” i, której stan zdrowia pozwala na udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Art. 13a Zakres czynności wykonywanych przez ratownika w ramach udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy obejmuje:
1) resuscytacja krążeniowo-oddechowa, bezprzyrządowa i przyrządowa z podaniem tlenu oraz zastosowaniem wg wskazań defibrylatora zautomatyzowanego;
2) tamowanie krwotoków zewnętrznych i opatrywanie ran;
3) unieruchamienie złamań i podejrzeń złamań kości oraz zwichnięć;
4) ochrona przed wychłodzeniem lub przegrzaniem;
5) prowadzenie wstępnego postępowania przeciwwstrząsowego poprzez właściwe ułożenie osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, bierną podaż tlenu, ochronę termiczną osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;
6) stosowanie tlenoterapii biernej;
7) ewakuacja ze strefy zagrożenia osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;
8) wsparcie psychiczne osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (poszkodowanych lub zagrożonych ludzi);
9) prowadzenie wstępnej segregacji medycznej.
Art. 14 Min właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia sposób współpracy jednostek systemu z jednostkami współpracującymi.

Art. 16. 1. Wojewoda prowadzi rejestr jednostek współpracujących systemem.
2. Wojewoda wpisuje do rejestru, o którym mowa w ust. 1, jednostkę na jej wniosek, po spełnieniu przez nią wymagań określonych w ustawie
3. Rejestr obejmuje następujące dane:
1) ; nazwa
2) ; rejon operacyjny + czasy dojazdu + liczba ratowników
3) numer telefonu kontaktowego;
4) ;
5) wyposażenie (łączność, wyroby medyczne i produkty lecznicze, środki transportu,)
6) gotowość mobilizacji (godziny dyżurów)
7) ilość ratowników w ramach gotowości
4. Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, wojewoda przekazuje, nie później niż do dnia 10 każdego miesiąca, do centrów powiadamiania ratunkowego działających na terenie województwa.
5. Ratownik jest obowiązany niezwłocznie informować wojewodę o wszelkich zmianach dotyczących danych, o których mowa w ust. 3.
6. Ratownik udzielając kwalifikowanej pierwszej pomocy może używać oznaczenia systemu, o którym mowa w art. 10a.
Art. 16 a. Kompetencje wojewody przewidziane w art. 14 w ust. 2, 5-7, art. 14 a i b oraz w art. 15 wykonuje Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych w odniesieniu do komórek i jednostek organizacyjnych im podległych albo przez nich nadzorowanych.


Art. 17. 1. Państwowa Straż Pożarna, Policja, Straż Graniczna, jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej zapewniają przeszkolenie swoich funkcjonariuszy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i uzyskanie przez nich tytułu ratownika oraz aktualizację wiedzy w tym zakresie.
2. Spełniające wymogi dot. współpracy z systemem specjalistyczne organizacje ratownicze, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm. 3)), oraz inne podmioty włączone do KSRG zapewniają swoim członkom, czynnie zajmującym się kwalifikowaną pierwszą pomocą, nabycie kwalifikacji, o których mowa w ust. 1 oraz ich aktualizację.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, określą, w drodze rozporządzenia, sposób i organizację przeprowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 1, w Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, jednostki podległe lub nadzorowane Ministra Obrony Narodowej oraz w organizacjach, o których mowa w ust. 2, mając na względzie potrzebę stopniowego wyszkolenia funkcjonariuszy tych instytucji oraz członków tych organizacji w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy w liczbie niezbędnej dla sprawnego funkcjonowania tych podmiotów.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) ramowy program kursu, uwzględniając w szczególności zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy;
2) sposób składania egzaminu końcowego oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu, z uwzględnieniem obiektywnych kryteriów weryfikacji wiedzy i umiejętności zdobytych podczas kursu



Rozdział 3
Planowanie i organizacja systemu

Art. 18. Organami administracji rządowej właściwymi w zakresie wykonywania zadań systemu są :
1) minister właściwy do spraw zdrowia;
1) wojewoda.

Art. 19. Planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad systemem na terenie województwa jest zadaniem wojewody.

Art. 20. 1. Wojewoda sporządza wojewódzki plan działania systemu na terenie województwa, zwany dalej „planem”, na okres trzech lat, z możliwością corocznej aktualizacji.
2. Plan obejmuje w szczególności:
1) charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub zdrowia mogących wystąpić na obszarze województwa, w tym analizę ryzyka zdarzeń masowych i katastrof;
2) liczbę i rozmieszczenie na obszarze województwa jednostek systemu, medycznego, centrów powiadamiania ratunkowego (wykreślić CPR wg. MSWiA – rozbieżność) i centrów koordynacji ratownictwa medycznego; (CKRM – rozbieżność)

4) sposób koordynowania działań jednostek systemu i innych jednostek wykonujących zadania w zakresie ratownictwa medycznego;
5) kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego, centrów powiadamiania ratunkowego i centrów koordynacji ratownictwa medycznego; (wskazanie kryteriów kalkulacji – rozporządzenie)
6) sposób współpracy z organami administracji i jednostkami systemu z innych województw, zapewniający sprawne i skuteczne ratowanie życia i zdrowia, bez względu na przebieg granic województw;
7) sposób współpracy jednostek systemu z jednostkami współpracującymi z systemem, z zastrzeżeniem ust 3a. i 3b (MON i MSWiA)
8) wykaz określający obszary obsługi wraz z podaniem lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego, w których przyjmowane będą powiadomienia o stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego na numery alarmowe pochodzące z tych obszarów;(redakcja?)
9) wykaz uwzględniający strukturę systemu powiadamiania o zagrożeniu jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy w celu dokonania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych zestawienia koniecznych łączy telekomunikacyjnych zapewniających możliwość niezbędnych przekierowań połączeń z centrum powiadamiania ratunkowego do właściwych jednostek Pogotowia Ratunkowego, Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
3.a. Elementy planu dotyczące sposobu współpracy jednostek systemu z jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez MON podlegają uzgodnieniu z właściwym Komendantem Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego oraz Szefem Wojskowego Rejonu Profilaktyczno- Leczniczego.
3.b. analogicznie z MSWiA
3. Wojewoda umieszcza w planie odpowiednią do potrzeb liczbę szpitalnych oddziałów ratunkowych i określa ich rozmieszczenie, kierując się kryterium zapewnienia odpowiedniego czasu dojazdu z miejsca zdarzenia do szpitalnego oddziału ratunkowego oraz liczbą zdarzeń, w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
4. Wojewoda umieszcza w planie jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów, w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. (lista oddziałów)
5. Organy jednostek samorządu terytorialnego i inne podmioty są obowiązane dostarczyć, na pisemne żądanie wojewody, wszelkich informacji niezbędnych do sporządzenia planu.
6. Dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie do dnia 10 marca roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan, przekazuje wojewodzie następujące informacje niezbędne do sporządzenia planu:
1) informacje o liczbie interwencji zespołów ratownictwa medycznego na obszarze województwa w ciągu poprzedzających trzech lat, w podziale na poszczególne lata;
2) informacje o świadczeniach opieki zdrowotnej udzielonych na obszarze województwa przez oddziały i jednostki, o których mowa w ust. 3 i 4, w ciągu poprzedzających trzech lat,
w podziale na poszczególne lata.
(zakres danych – katalog)
7. Wojewoda przekazuje projekt planu, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, celem zatwierdzenia.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia, w terminie 30 dni od otrzymania projektu planu:
1) może zgłosić zastrzeżenia do poszczególnych postanowień projektu planu;
2) uzupełnia projekt planu o część dotyczącą lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, minister właściwy do spraw zdrowia przesyła niezwłocznie wojewodzie projekt planu celem dokonania zmian, a wojewoda zmienia projekt planu, zgodnie ze wskazaniami ministra właściwego do spraw zdrowia, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zmian i ponownie przesyła go ministrowi właściwemu do spraw zdrowia celem zatwierdzenia. (+ odwołanie wojewody)
10. Z chwilą zatwierdzenia projekt planu wojewódzkiego staje się planem wojewódzkim.
11. Plan zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw zdrowia Wojewoda podaje do publicznej wiadomości.
12. Plan jest podstawą do zawierania umów na świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu ratownictwa medycznego przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, z zastrzeżeniem art. 49 i art. 51 ust. 2.
13. Wojewoda prowadzi ewidencję jednostek systemu z obszaru województwa.
1) Minister właściwy do spraw zdrowia oraz dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia przekazuje wojewodzie dane o jednostkach systemu, z którymi zawarli umowę na świadczenie z zakresu ratownictwa medycznego.
2) Dane, o których mowa w ust. 2 są przekazywane do wojewody w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie zawarcia umów lub zmian do umów.
3) Minister właściwy, ds. zdrowia określi w drodze rozporządzenia zakres informacyjny, zasady prowadzenia ewidencji, o których mowa w ust. 1, oraz zakres i zasady przekazywania danych, o których mowa w ust. 2.
14. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, zakres danych objętych planem, poziom ich szczegółowości, sposób sporządzania, a także ramowy wzór planu, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego planowania i nadzoru nad systemem oraz utrzymania przejrzystości i jednolitej konstrukcji planów tworzonych w poszczególnych województwach.
Koniec konferencji 12.05.06
Art. 21. 1. Wojewoda podejmuje działania organizacyjne zmierzające do zapewnienia następujących parametrów czasu dotarcia na miejsce zdarzenia dla zespołu ratownictwa medycznego od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego:
1) mediana czasu dojazdu - w skali każdego miesiąca - jest nie większa niż 8 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców i 15 minut poza miastem powyżej 10 tysięcy mieszkańców;
2) trzeci kwartyl czasu dojazdu - w skali każdego miesiąca - jest nie większy niż 12 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców i 20 minut poza miastem powyżej 10 tysięcy mieszkańców;
3) maksymalny czas dojazdu nie może być dłuższy niż 15 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców i 20 minut poza miastem powyżej 10 tysięcy mieszkańców.
2. Przyjmuje się, że 0,5% przypadków o najdłuższych czasach dojazdu w skali każdego miesiąca nie bierze się pod uwagę w naliczaniu parametrów określonych w ust. 1, z dodatkowym zastrzeżeniem, że przypadki te nie podlegają kumulacji pomiędzy miesiącami.
3 zespoły na 100 tysięcy ludzi, w proporcji 1 karetka specjalistyczna na każde rozpoczęte 100 tys. osób, 2 karetki podstawowe

Art. 22. 1. Przy wojewodzie działają:
1) centra powiadamiania ratunkowego przyjmujące zgłoszenia z numeru 112 i przekierowujące zgłoszenia do właściwej służby;
2) wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego, o którym mowa w art. 12 ustawy o stanie klęski żywiołowej.
2. Szczegółową organizację centrum powiadamiania ratunkowego (liczba i rozmieszczenie) określi minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia.
Wymaga doprecyzowania z MSWiA oraz z Min. Fin.
3. Centra, o których mowa w ust. 1, mogą używać oznaczenia systemu, o którym mowa
w art. 36.

Art. 23. 1. Dysponent jednostki zatrudnia dyspozytora medycznego albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną. Centra powiadamiania ratunkowego działają w liczbie niezbędnej do prawidłowego zabezpieczenia ratownictwa medycznego na obszarze województwa,
2. W centrum powiadamiania ratunkowego zatrudnia się dyspozytorów medycznych, z którymi zawiera się umowę o pracę lub albo dyspozytorzy medyczni wykonują czynności w centrum powiadamiania ratunkowego na podstawie umowy cywilnoprawnej.
3. Liczbę, siedziby i obszar działania centrów powiadamiania ratunkowego określa plan.

Art. 24.1. Dyspozytorem medycznym może być osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) ukończyła 18 lat;
3) posiada co najmniej 3 5- letnie doświadczenie w zakresie ratownictwa medycznego;
4) posiada wykształcenie medyczne w zakresie pielęgniarstwa ratunkowego lub uprawnienia ratownika medycznego (uprawnienia pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego).
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące doświadczenia i wiedzy w zakresie ratownictwa medycznego osób pełniących funkcje dyspozytora medycznego oraz tryb doskonalenia zawodowego, mając na celu zapewnienie profesjonalnego wykonywania zadań dyspozytora medycznego.

Art. 25. 1. Do zadań dyspozytorów medycznych należy w szczególności:
1) przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego;
2) przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy;
3) przekazywanie osobie kierującej akcją udzielania pomocy medycznej, zwanej dalej „kierującym”, niezbędnych informacji ułatwiających udzielanie pomocy medycznej na miejscu zdarzenia;
;
6) zbieranie aktualnych informacji o dostępnych jednostkach systemu na obszarze działania dysponenta jednostki i ich gotowości oraz przekazywanie tych informacji do wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego;
7) zbieranie i archiwizowanie bieżących informacji o zdarzeniach i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych;
8) powiadamianie o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub szpitali jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia;
9) powiadamianie o zdarzeniu jednostek współpracujących z systemem, stosownie do potrzeb..
2. W razie konieczności użycia jednostek systemu spoza obszaru działania dysponenta jednostki dyspozytor medyczny powiadamia wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, lekarz koordynator medyczny wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego w celu sprawnego podjęcia medycznych czynności ratunkowych, ich przeprowadzenia i zapewnienia kierowania tymi czynnościami, koordynuje działania dysponentów jednostekw tym wyznacza centrum powiadamiania ratunkowego realizujące zadania określone w ust. 1 pkt 1-5 i 8.
Wprowadza się obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznych czynności ratunkowych. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia wzór dokumentacji medycznych czynności ratunkowych, uwzględniając dane dotyczące:
1) czasu dotarcia;
2) czasu prowadzenia medycznych czynności ratunkowych w miejscu zdarzenia;
3) czasu dotarcia do szpitalnego oddziału ratunkowego lub szpitala.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, ramowe procedury przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, mając na względzie potrzebę jak najszybszego ustalenia istotnych elementów stanu faktycznego w trakcie przyjmowania zgłoszenia, a także zapewnienie wysłania na miejsce zdarzenia najwłaściwszego w danym przypadku zespołu ratownictwa medycznego.

Art. 26. 1. Do zadań lekarza koordynatora medycznego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
1) nadzór merytoryczny nad pracą dyspozytorów medycznych
2) koordynacja współpracy dyspozytorów medycznych w przypadku zdarzeń wymagających użycia jednostek systemu spoza obszaru działania jednego dysponenta jednostki
3) udzielanie dyspozytorom medycznym niezbędnych informacji i merytorycznej pomocy;
2. W wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego zatrudnia się lekarzy koordynatorów medycznych w liczbie niezbędnej do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
3. Z lekarzami koordynatorami medycznymi zawiera się umowę o pracę na podstawie powołania.
5. Lekarzem koordynatorem medycznym może być lekarz systemu, który posiada co najmniej 10 – letni staż pracy w szpitalnym oddziale ratunkowym lub w zespole ratownictwa medycznego.

Art. 27. 1. W przypadku, gdy w ocenie lekarza koordynatora medycznego skutki zdarzenia zagrażają życiu lub zdrowiu znacznej liczbie poszkodowanych, lekarz ten informuje niezwłocznie wojewodę o potrzebie pozostawania postawienia w podwyższonej gotowości przez wszystkich lub niektórych szpitali zakładów opieki zdrowotnej działających na obszarze danego województwa.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wojewoda może nałożyć, w drodze decyzji administracyjnej, na szpitale określone w ust. 1 obowiązek pozostawania w gotowości w celu przyjęcia poszkodowanych.
3. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
4. Wojewoda może upoważnić lekarza koordynatora medycznego do wydawania decyzji, o których mowa w ust. 2.
5. Jeżeli świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez szpital w ramach wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 2, nie są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przepisy art. 19 ust. 2 – 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.5)) stosuje się odpowiednio, przy czym wojewoda jest podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
6. W razie poniesienia szkody przez szpital w wyniku wykonywania obowiązku określonego w ust. 2, wojewoda jest obowiązany do jej naprawienia.

Art. 28.
2. Centrum powiadamiania ratunkowego i dyspozytor medyczny mają prawo uzyskać w czasie rzeczywistym od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego dane dotyczące:
1) numeru telefonu, nazwiska i adresu osoby dokonującej zgłoszenia o zdarzeniu za pomocą telefonu stacjonarnego lub dane abonenta, z którego zakończenia sieci operatora, zostało zainicjowane połączenie alarmowe, uprawnienie to obejmuje następujące dane osobowe abonenta: jego imię i nazwisko lub nazwę oraz adres i numer telefonu;(ewentualnie skreślić ust. 2)
2) lokalizacji osoby dokonującej zgłoszenia o zdarzeniu za pomocą telefonu komórkowego.


Rozdział 4
Jednostki systemu
Art. 30. 1. Jednostkami systemu są:
1) szpitalne oddziały ratunkowe,
2) zespoły ratownictwa medycznego,
3) lotnicze zespoły ratownictwa medycznego,
- na których świadczenia z dysponentami jednostek zawarto umowy o udzielanie świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego.
2. Z systemem współpracują jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, zatruć, kardiologii inwazyjnej i udarów, ujęte w planie.

Art. 31. 1. Szpitalny oddział ratunkowy oraz jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, zatruć, kardiologii inwazyjnej i udarów udzielają świadczeń opieki zdrowotnej osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
2. W razie konieczności zakład opieki zdrowotnej, w którym znajduje się oddział lub jednostka, o których mowa w art. 30, zapewnia niezwłoczny transport sanitarny osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w odpowiednim zakresie.

Art. 32. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe zadania,
2) szczegółowe wymagania dotyczące lokalizacji w strukturze szpitala oraz warunków technicznych,
3) minimalne wyposażenie, organizację oraz minimalne zasoby kadrowe
szpitalnych oddziałów ratunkowych, uwzględniając konieczność zapewnienia osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego odpowiednich świadczeń opieki zdrowotnej

Art. 34. 1. Zespoły ratownictwa medycznego dzielą się na:
1) zespoły specjalistyczne, w skład których wchodzą co najmniej trzy osoby, w tym: lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny;
2) zespoły podstawowe, w skład których wchodzą co najmniej dwie osoby, w tym: pielęgniarka systemu i/lub ratownik medyczny.

2. Zespół ratownictwa medycznego jest wyposażony w specjalistyczny środek transportu sanitarnego.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie musi spełniać specjalistyczny środek transportu sanitarnego i jego wyposażenie medyczne, mając na uwadze zapewnienie szybkiego podjęcia i sprawnego wykonywania medycznych czynności ratunkowych.

Art. 35. 1. Lotniczy zespół ratownictwa medycznego składa się co najmniej z trzech osób, w tym co najmniej z jednego pilota zawodowego, lekarza systemu oraz ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wyposażenie medyczne lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, mając na uwadze zapewnienie szybkiego podjęcia i sprawnego wykonywania medycznych czynności ratunkowych.

Art. 36. 1. .
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór graficzny systemu, będącego jego oznaczeniem;
2) sposób oznakowania kierującego, osób wykonujących medyczne czynności ratunkowe oraz ratowników z jednostek współpracujących z systemem, a także jednostek systemu, centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego;
3) wymagania w zakresie umundurowania członków zespołu ratownictwa medycznego
- uwzględniając zapewnienie możliwości rozpoznania rodzaju funkcji i zadań wykonywanych w systemie przez oznaczone osoby i jednostki.

Rozdział 5
Akcja prowadzenia medycznych czynności ratunkowych

Art. 37. Akcja prowadzenia medycznych czynności ratunkowych rozpoczyna się w momencie przybycia zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia

Art. 38. 1. Akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych kieruje wyznaczony przez dyspozytora medycznego kierujący,

Art. 39. Zespół ratownictwa medycznego po przybyciu na miejsce zdarzenia niezwłocznie rozpoczyna medyczne czynności ratunkowe. (połączyć z art.. 37)

Art. 40. Podczas prowadzenia medycznych czynności ratunkowych kierujący pozostaje w kontakcie z dyspozytorem medycznym.

.

Art. 42. 1. Podczas zdarzeń, w których prowadzone są także działania w zakresie gaszenia pożarów, ratownictwa chemicznego, ekologicznego lub technicznego, kierowanie jest prowadzone przez kierującego działaniem ratowniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz 1229, z późn. zm.6)).
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kierujący koordynuje medyczne czynności ratunkowe i wspomaga kierującego działaniem ratowniczym.

Art. 43. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza, w drodze obwieszczenia, wytyczne procedury postępowania zespołu ratownictwa medycznego i kierującego, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną w zakresie medycyny ratunkowej.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia uwzględnia w obwieszczeniu, o którym mowa w ust. 1, konieczność ustalenia kolejności udzielania pomocy poszczególnym osobom w stanie zagrożenia zdrowotnego w zależności od ich stanu (segregacji medycznej), ich transportu i udzielania pomocy psychologicznej tym osobom
3. Minister właściwy do spraw zdrowia przed wydaniem obwieszczenia, o którym mowa w ust. 1, zasięga opinii Naczelnej Rady Lekarskiej oraz stowarzyszeń będących, zgodnie z postanowieniami ich statutów, towarzystwami naukowo-lekarskimi o zasięgu ogólnokrajowym, wpisanymi do Krajowego Rejestru Sądowego. osób posiadających wiedzę i doświadczenie w dziedzinie medycyny ratunkowej.



Art. 46. 1. Zespół ratownictwa medycznego transportuje osobę w stanie zagrożenia zdrowotnego do najbliższego, pod względem czasu dojazdu, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora medycznego.
2. Odmowa przyjęcia osoby w stanie zagrożenia zdrowotnego przez szpitalny oddział ratunkowy lub szpital, o których mowa w ust. 1, skutkuje zastosowaniem kary umownej określonej w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub niezwłocznym rozwiązaniem tej umowy.

Art. 47. 1. W przypadku, gdy u osoby w stanie zagrożenia zdrowotnego zostanie stwierdzony stan, który zgodnie z wytycznymi postępowania, o których mowa w art. 43, wymaga transportu bezpośrednio do jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego lub gdy tak zadecyduje lekarz wezwany na miejsce zdarzenia przez dyspozytora medycznego, osobę taką transportuje się bezpośrednio do wskazanej jednostki.
2. W przypadku odmowy przyjęcia osoby w stanie zagrożenia zdrowotnego przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, przepis art. 46 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 6
Finansowanie jednostek systemu

Art. 48. 1 Zespoły ratownictwa medycznego, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, i dyspozytorzy medyczni, są finansowani z budżetu państwa z części, których dysponentami są poszczególni wojewodowie.
Rozbieżność z PTMR i NRL w zakresie postulatu o finansowanie gotowości SOR – ów z budżetu państwa.
2. W trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla przygotowania projektu ustawy budżetowej wojewodowie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych i ministrowi właściwemu do spraw zdrowia założenia dotyczące finansowania zespołów ratownictwa medycznego jednostek i dyspozytorów medycznych. 3. Na podstawie założeń, o których mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw zdrowia, do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych propozycję wysokości środków na finansowanie, o którym mowa w ust. 1.
4. Propozycja, o której mowa w ust. 3, jest sporządzona z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia zakładanego w prognozie przychodów, o której mowa w art. 120 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, algorytm podziału środków na finansowanie zespołów ratownictwa medycznego i dyspozytorów medycznych, o których mowa w ust. 1 pomiędzy poszczególne województwa, mając na uwadze liczbę ludności, gęstość zaludnienia, potrzebę nie przekroczenia maksymalnego czasu dotarcia na miejsce zdarzenia, o którym mowa w art. 21, oraz liczbę zdarzeń powodujących stan nagłego zagrożenia zdrowotnego na terenie poszczególnych województw.
Rozbieżność z MF w zakresie zgodności z ustawą o finansach publicznych.

Art. 49. Świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe są finansowane na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w ramach środków określonych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia.

.
Art. 50a. 1. Działalność lotniczych zespołów ratownictwa medycznego i lotniczych zespołów transportu medycznego jest finansowana z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia.
2.Do zadań lotniczego zespołu ratownictwa medycznego należy wykonywanie medycznych czynności ratunkowych oraz wykonywanie lotniczego transportu sanitarnego, o którym mowa w art. 41 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).
2. Do zadań lotniczego zespołu transportu medycznego należy wykonywanie medycznych czynności ratunkowych i transportu sanitarnego, o którym mowa w art. 41 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).
3. Warunkiem finansowania, o którym mowa w ust. 1, jest zapewnienie ciągłej gotowości lotniczego zespołu ratownictwa medycznego i lotniczego zespołu transportu medycznego do wykonywania medycznych czynności ratunkowych i transportu sanitarnego w zakresie określonym w umowie, o której mowa w ust. 7.
4. Kalkulacja kosztów działalności lotniczych zespołów ratownictwa medycznego i lotniczych zespołów transportu medycznego dokonywana jest, z zastrzeżeniem ust. 5, z uwzględnieniem kosztów bezpośrednich i pośrednich, a w szczególności:
1) kosztów osobowych,
2) kosztów eksploatacyjnych,
3) kosztów administracyjno - gospodarczych,
4) odpisu amortyzacyjnego z wyłączeniem amortyzacji dokonywanej od środków trwałych, na które podmiot otrzymał dotację budżetową.
5. Kosztów bezpośredniego użycia lotniczego zespołu ratownictwa medycznego i lotniczego zespołu transportu medycznego związanych z transportem sanitarnym nie wlicza się do kosztów działalności lotniczego zespołu ratownictwa medycznego i lotniczego zespołu transportu medycznego. Do kosztów tych zalicza się:
1) koszt paliwa,
2) koszt opłat trasowych i za lądowanie,
6. Koszty, o których mowa w ust 5 ponosi zakład opieki zdrowotnej, na zlecenie, którego dokonuje się transportu.
7. Finansowanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na podstawie umowy zawartej między ministrem właściwym do spraw zdrowia a zakładem opieki zdrowotnej posiadającym lotnicze zespoły ratownictwa medycznego i lotnicze zespoły transportu medycznego.
8. Do umowy, o której mowa w ust. 5, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
Art. 51. 1. Wojewoda powierza przeprowadzenie postępowania o zawarcie umów z dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, zawieranie, rozliczanie i kontrolę wykonania tych umów 2. Dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia zawiera umowy, o których mowa w ust. 1, na podstawie planu oraz w ramach środków przewidzianych w budżecie państwa w części pozostającej w dyspozycji wojewody , zgodnie z planem finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia..
2a. Środki na finansowanie medycznych czynności ratunkowych wojewoda przekazuje dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, w formie dotacji celowej.
(tryb przekazywania dotacji - opisać jak w finansach publicznych).
3. Do umów, o których mowa w ust. 1, oraz postępowania w sprawie ich zawarcia stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczące umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
4. Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia informuje wojewodę o wszelkich nieprawidłowościach związanych z wykonywaniem umów, o których mowa w ust. 1, przez zespoły ratownictwa medycznego.
5. Dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, działając w porozumieniu z wojewodą, może rozwiązać umowę na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych w związku z niewywiązywaniem się lub nienależytym wywiązywaniem się zespołów ratownictwa medycznego z obowiązków wynikających z zawartej umowy.

Rozdział 7
Zmiany w przepisach obowiązujących


Art. 53. W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz 1229, z późn. zm. 8)) w art. 14:
1) w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) współpracę z jednostkami systemu ratownictwa medycznego oraz centrami powiadamiania ratunkowego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia …….2006 r. o ratownictwie medycznym (Dz. U. Nr …, poz…).”;


Art. 55. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.9)):
1) art. 28 otrzymuje brzmienie:
„Art. 28. 1. Pogotowie ratunkowe udziela świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, powodujących zagrożenie życia.
2. Pogotowie ratunkowe może udzielać świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ust. 1, w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego jako zespół ratownictwa medycznego lub lotniczy zespół ratownictwa medycznego na zasadach określonych w ustawie z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …).”;
2) w art. 70 a po ust. 8 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Przepisów ust. 1-8 nie stosuje się do specjalistycznych środków transportu sanitarnego, o których mowa w art. 34 ust. 2, i do lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …).”.

Art. 56. W ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943) w art. 50 uchyla się ust. 16.

Art. 57. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925 i , z późn. zm.10)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 65a w ust. 2 3w pkt 3 lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwym dyspozytorem medycznym dysponenta jednostki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …),”;

2) w art. 105 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy jest prowadzone przez osobę, która spełnia warunki określone w art. ust. 2 ustawy z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.”

Art. 58. W ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558 i Nr 74, poz. 676) w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu są obowiązane uczestniczyć: Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej, Policja, jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, dyspozytorzy medyczni i centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …), i jednostki ochrony zdrowia, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa oraz inne właściwe w tych sprawach państwowe urzędy, agencje, inspekcje, straże i służby.”.

Art. 59. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 pkt 33 otrzymuje brzmienie:
„33) stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia - stan, o którym mowa w art. 4 pkt 12 ustawy z dnia ..... 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …);”;
2) w art. 12:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) przepisów ustawy z dnia … 2006 r. o ratownictwie medycznym (Dz. U. Nr …, poz. …);”,
b) pkt 8 uchyla się;
3) w art. 19:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane świadczeniobiorcy niezwłocznie.
2. W przypadku gdy świadczenia opieki zdrowotnej w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia są udzielane przez świadczeniodawcę, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniobiorca ma prawo do tych świadczeń w niezbędnym zakresie.”;
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Świadczeniodawca, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, ma prawo do wynagrodzenia za świadczenie opieki zdrowotnej udzielone świadczeniobiorcy w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. Wynagrodzenie uwzględnia wyłącznie uzasadnione koszty udzielenia niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej.”;

4) art. 35 otrzymuje brzmienie:
„Art. 35. Świadczeniobiorcy przyjętemu do szpitala lub innego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego dla osób potrzebujących całodobowych lub całodziennych świadczeń opieki zdrowotnej, oraz przy wykonywaniu zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych, diagnostycznych i rehabilitacyjnych przez podmioty uprawnione do udzielania świadczeń, a także przy udzielaniu przez te podmioty pomocy w stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, zapewnia się bezpłatnie leki i wyroby medyczne, jeżeli są one konieczne do wykonania świadczenia.”;

5) art. 60 otrzymuje brzmienie:
„Art. 60. W stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia świadczenia zdrowotne są udzielane bez wymaganego skierowania.”;

6) w art. 97 w ust. 3:
a) po pkt 3 dodaje się pkt 3 a otrzymuje brzmienie:
„3) finansowanie medycznych czynności ratunkowych i leczenia w szpitalnych oddziałach ratunkowych świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni do przepracowania


7) w art. 107 w ust. 5 dodaje się pkt 19 w brzmieniu:
„19) przeprowadzanie postępowań o zawarcie umów z dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, zawieranie, rozliczanie i kontrola realizacji tych umów, na podstawie upoważnienia udzielonego przez właściwego wojewodę, zgodnie z przepisami ustawy z dnia …… 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.”;

8) po art. 161 dodaje się art. 161a w brzmieniu:
„Art. 161a. Do umów na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia … 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, oraz postępowania w sprawie ich zawarcia, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału dotyczące postępowania w sprawie zawarcia umów, zawierania, rozliczania i kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.”.

Art. 60. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 oraz M. P. z 2005 r. Nr 69, poz. 962) w art. 157 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Nie wygasają z upływem roku budżetowego wydatki budżetu państwa:
1) których planowanym źródłem finansowania są przychody z kredytów zagranicznych;
2) przeznaczone na finansowanie zadań, programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) których źródłem finansowania są dochody własne państwowych jednostek budżetowych;
4) zgromadzone na rachunkach funduszy motywacyjnych;
5) przeznaczone na finansowanie ratownictwa medycznego przez wojewodę za pośrednictwem Narodowego Funduszu Zdrowia w grudniu roku budżetowego poprzedzającego kolejny rok budżetowy.”.

Rozdział 8
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

Art. 61. Ilekroć w przepisach obowiązujących jest mowa o:
1) ustawie z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym albo w przepisach o Państwowym Ratownictwie Medycznym ( Dz. U. Nr 113, poz. 1207 z późn. zm.10)),
2) ustawie z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa medycznego albo przepisach o świadczeniu usług ratownictwa medycznego (Dz. U. Nr 241, poz. 2073, z 2003 r. Nr 99, poz. 920 oraz z 2004 r. Nr 210, poz. 2135)
– rozumie się przez to niniejszą ustawę albo niniejszą ustawę i przepisy wydane na jej podstawie.

Art. 62. 1. Osoby, które przed dniem:
1) wejścia w życie ustawy uzyskały tytuł zawodowy:
a) „ratownik medyczny”,
b) licencjata na kierunku ratownictwo medyczne;
2) 1 października 2008 rozpoczęły studia wyższe na kierunku innym niż ratownictwo medyczne i uzyskały tytuł zawodowy licencjata w zakresie ratownictwa medycznego,
- stają się ratownikami medycznymi w rozumieniu niniejszej ustawy. Przepisy art. 12 ustawy stosuje się odpowiednio.
2. Z dniem wejścia w życie ustawy ratownicy będący funkcjonariuszami lub członkami organizacji, o których mowa w art. 17 stają się ratownikami w rozumieniu niniejszej ustawy.
3. Osoba zatrudniona na stanowisku dyspozytora medycznego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, niespełniajaca wymagania określonego w art. 24 ust. 1 pkt 4 może pełnić tę funkcję po tym dniu. Osoba ta ma obowiązek doskonalenia zawodowego w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust.2.

Art. 63. 1. Wojewódzkie plany zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych, sporządzone na rok 2007 na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym stają się planami, o których mowa w art. 20 ust. 1.
2. Informacje, o których mowa w art. 20 ust 6, przekazywane w celu sporządzenia planów na: 1) lata 2008 – 2010 dotyczą roku 2006;
2) lata 2009 – 2011 dotyczą roku 2006 i 2007.

Art. 64. 1. Wojewoda w terminie do dnia 1 stycznia 2010 r.:
1) może powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie zadań centrów powiadamiania ratunkowego innym podmiotom, w szczególności jednostkom organizacyjnym Państwowej Straży Pożarnej lub jednostkom samorządu terytorialnego;
2) dostosuje centra powiadamiania ratunkowego utworzone przed dniem wejścia w życie ustawy do wymagań określonych w art. 22. ust. 1 pkt 1 i art. 23 ust. 1.

Art. 65. 1. Kierownik zakładu opieki zdrowotnej, w którym znajduje się:
1) szpitalny oddział ratunkowy;
2) jednostka organizacyjna wyspecjalizowana w udzielaniu świadczeń w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów
dostosuje odpowiednio ten oddział lub tę jednostkę do wymagań określonych w art. 32 w terminie do dnia 31 grudnia 20112 r. zgodnie z harmonogramem ustalonym w planie przez właściwego ze względu na siedzibę tego zakładu wojewodę.
2. Nie dostosowanie się do wymagań w trybie określonym w ust. 1 powoduje nieuwzględnienie w planie na rok następny szpitalnego oddziału ratunkowego lub jednostki organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów.

Art. 66. Zespoły ratownictwa medycznego działające przed dniem wejścia w życie ustawy dostosują się do przepisów ustawy do dnia 31 grudnia 2009 r.

Art. 67. 1. Umowy o udzielanie świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego zawarte na okres dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2006 r. podlegają rozwiązaniu z mocy prawa z dniem 31 grudnia 2006 r., chyba że w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jednostka sytemu, z którą Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł taką umowę, oświadczy Narodowemu Funduszowi Zdrowia, że pozostaje nią związana. Oświadczenie składa się na piśmie pod rygorem nieważności.
2. W terminie do dnia 31 lipca 2007 r. dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia przekaże wojewodzie wykaz umów zawartych z jednostkami systemu. Przepis art. 20 ust. 13 stosuje się odpowiednio.

Art. 68. Akty wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 22 ust. 6, art. 23 ust. 4 pkt 1 - 4 i 7 i art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
2) art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa medycznego
- zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 4, art. 32 i art. 43 ust. 1 niniejszej ustawy, jednakże nie dłużej niż do dnia
1 stycznia 2008 r.

Art. 69. Tracą moc ustawy:
1) z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
2) z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa medycznego.

Art. 70. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., z wyjątkiem:
1) art. 18, 19, 20 ust. 6, art. 21 – 24, 26 i 29 które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy;
2) art. 9, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2009 r.;
3) art. 33, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 3r.


Proszę o zamieszczanie komentarzy.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 21:37, 26 Maj 2006    Temat postu: witam

To jest najnowszy projekt tak? Jak możesz napisz gdzie umieszczona jest hierarchia udzielania pierwszej pomocy w którym art. Z góry dziekuje i pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr
Administrator



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zachodniopomorskie

PostWysłany: Sob 0:54, 27 Maj 2006    Temat postu:

Witam!
Jak pewnie przeczytałeś wyżej to jest najnowszy projekt ustawy, a właściwie jego nieoficjalna wersja - tzw. kopia robocza. Nie posiadam innych informacji oprócz tych które zamieściłem.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 16:33, 28 Maj 2006    Temat postu: witam

Uwazasz, że powyższy projekt przejdzie?? Że wystarczy pieniędzy jak lekarze dostaną pieniadze na podwyżki. orientujesz sie czy tego prajektu nie znegował trybunał konstytucyjny?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr
Administrator



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zachodniopomorskie

PostWysłany: Śro 16:16, 31 Maj 2006    Temat postu:

Czy przejdzie??.....Bardzo dobrze by się stało jakby przeszedł, tylko kto to może wiedzieć na tym etapie Confused To właśnie ciągły brak pieniędzy jest najlepszą wymówką dla naszego "super" rządu. Jeszcze nikt nie miał okazji znegować tego projektu..... jednak może się tak stać, chociaż wierzę, że w końcu ten projekt, który został stworzony przy udziale ratowników medycznych zostanie wdrożony ( w końcu w coś trzeba wierzyć) Wink Wszystkie wcześniejsze próby były nieudane Crying or Very sad . Myślę, że ze względu na wymogi Unii Europejskiej dalsze odwlekanie tak ważnej sprawy jest już niemożliwe i oby tak się stało.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 14:49, 02 Cze 2006    Temat postu: Witaj

A wiec trzymajmy kciuki. Lecz narazie słuszałem że Religa woli wprowadzić ustawe o karaniu kierowców którzy potrącili kogoś aby płacili z OC za wyżadzoną szkode zdrowotna osobie poszkodowaniej:) Uważasz że to ważniejsze
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr
Administrator



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zachodniopomorskie

PostWysłany: Pią 0:32, 16 Cze 2006    Temat postu:

Oficjalna wersja projektu ustawy dostępna na stronach [link widoczny dla zalogowanych]. Między innymi wyszczególniony zakres obowiązków ratownika medycznego. Zapraszam do lektury.

Pozdrawiam serdecznie Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 18:36, 26 Cze 2006    Temat postu: Witam

czym różnie sie ten projekt od projektu czerwcowego. zauważyłeś jakieś zmiany??
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 22:05, 04 Lip 2006    Temat postu:

koledzy i kolezanki jak mam rozumiec dzisiejsza wypowiedz [04.07.2006] pana ministra jesli chodzi o ratowników medycznych po szkolach takich jak studium policealne jakie moga miec obowiazki i czy wogole ta szkola daje jakies uprawnienia bo wlasnie zamiezam isc na studium i nie wiem co sadzic o tej sytuacji
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr
Administrator



Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zachodniopomorskie

PostWysłany: Śro 12:43, 05 Lip 2006    Temat postu:

Minister wygladał na jakby trochę nie do końca wtajemniczonego w obecną sytuację. Przecież tytuł ratownika medycznego posiadają tylko osoby które ukonczyły właśnie studium policealne i uzyskały tytuł dyplomowanego ratownika medycznego. Na dzień dzisiejszy nie ma czegoś takiego jak licencjonowany ratownik medyczny a obecne licencjaty dają tytuł specjalisty ratownictwa medycznego. Oczywiście moze to się zmienić i w końcu będzie otworzony kierunek w szkołach wyższych ratownik medyczny czyli licencjonowany ratownik medyczny. Obecnie jest tak ze np. ktoś ukończył studium policealne uzyskał tytuł ratownika medycznego podjął dalszą naukę w szkole wyższej i uzyskał tytuł kolejny czyli specjalista ratownictwa medycznego. Podejrzewam, ze obecnie szkoły wyższe zaczną tworzyć coś takiego jak licencjonowany ratownik medyczny wedle wypowiedzi naszego Pana Ministra Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 20:35, 06 Lip 2006    Temat postu: Witam

Posiadam cała wypowiedź ministra i premiera na temat ustawy o RM. mogę przesłać na e-mail. piszcie na priv
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ratownictwo Medyczne - Prywatna Strona Ratownika Medycznego Strona Główna -> Ratownictwo Medyczne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin